Felhők: a terror és a terrorizmus egy lehetséges viszonya az esztétikához
DOI:
https://doi.org/10.14232/kulonbseg.2017.17.1.231Kulcsszavak:
terror, terrorizmus, esztétika, nácizmus, 9/11, fedőemlékAbsztrakt
A terror(izmus) és az esztétika viszonyának kérdését a szokottnál szélesebb történelmi perspektívában tárgyalja a tanulmány, hiszen az “új” újszerűsége csakis ama háttér előtt értelmezhető megfelelően, amelytől elválni látszik. A terrorizmus és az esztétika fogalmának elemzésén és 9/11 mediatizált megjelenésének vizsgálata során központi témaként bukkan fel valami váratlan: a felhő, pontosabban két meglehetősen különböző felhő, egyfelől Leni Riefestahl Az akarat diadala című filmjének fellegei, melyekből a Nürnbergbe látogató Führer gépe előbukkan, másfelől a World Trade Center ikertornyainak összeomlása nyomán keletkező porfelhő. Az elemzés e felhők pályáját nyomon követve reflektál a terror, a terrorizmus és az esztétika viszonyára.