Berkeley Malebranche-kritikája és az ősképek
DOI:
https://doi.org/10.14232/kulonbseg.2016.16.1.203Kulcsszavak:
Berkeley’s criticism of Malebranche, Malebranche’s Three Dialogues, God’s ideas, archetypesAbsztrakt
Berkeley és Malebranche filozófiájának hasonlósága regóta téma a korszakkal foglalkozó szakirodalomban. Azonban Berkeley többször kikelt a Malebranche nevével fémjelzett okkazionalizmus legfontosabb tétele ellen, miszerint Istenben látunk mindent. A Három párbeszéd második felvonásának kritikájában például kijelenti, hogy nem Isten ideáit, hanem sajátjainkat észleljük Istenben. Jelen írás elsődleges célja Berkeley kritikájának értelmezése, ami egyúttal alkalmat ad arra, hogy Berkeley-nak az ősképekről kialakított, kétségkívül összetett véleményét helyesen interpretáljuk, illetve közvetett módon ahhoz is, hogy Malebranche és Berkeley filozófiájának olyan különbségeit is felismerjük, amelyek a kettejük viszonyát távolabbról fürkészők figyelmét gyakran elkerülik.